Pels og æstetisk levetid

Bæredygtighedsdebatten i modebranchen og produktionsbranchen generelt, er kompleks og i varig udvikling. I tidligere blogpost har vi beskrevet Kopenhagen Furs WellFur certificering, som arbejder for velfærd og god etik på minkfarmene. I dette indlæg vil vi berøre æstetisk bæredygtighed, da det også spiller en rolle i pelsbranchen.

Først og fremmest handler arbejdet med bæredygtighed om at bidrage positivt til mennesker, miljøet og økonomien. Det handler om at disse områder kan eksistere og udvikle sig positivt. Fokus starter måske et sted i en virksomheds værdikæde og kan på sigt med strategi, udfoldes i flere aspekter af forretningen.

At designe og producere bæredygtige produkter handler om at skabe produkter, der med lethed, og uden at belaste miljøet, kan nedbrydes igen – eller at skabe produkter med en lang levetid / holdbarhed. Hos FURBAZAAR arbejder vi udfra ideen om at skabe pelsprodukter i så god kvalitet at forbrugeren kan vokse sig gamle med sin pels og derefter give den videre. Simpelt mantra, køb færre produkter, men bedre produkter.

Pels og æstetisk levetid hænger sammen, fordi det handler om at sætte sig udover tanken om at nedbryde og gendanne, men om at bevare. Etiske og æstetiske valg kan mindske overforbrug og overflod, hvilket er retningslinjer vi hos FURBAZAAR holder fast i.
I bogen
Æstetisk bæredygtighed af Kristine Harper, skriver hun om analyse af æstetisk bæredygtighed indenfor produkt design. En af hendes hypoteser lyder;

“Det mest holdbare udtryk er et udtryk, der er let aflæseligt, velafbalanceret og velproportioneret. Et udtryk, som indeholder en vis “neutralitet” og derfor er karakteriseret ved dets minimalisme. Neutralitet forstået på den måde, at der er tale om objekter, der, på skøn vis, kan indgå i mange sammenhænge og behage bredt – og at der dermed er tale om en form for udtryksmæssig universalitet eller al- medmenneskelighed. Og yderligere: at æstetisk bæredygtighed er knyttet til et udtryk, der vækker en nydelse, som er baseret på, at forventninger understøttes, at æstetiske grundregler for farveharmonier og symmetrier overholdes, at materialer følger designets form, og at det kan indgå i mange sammenhænge og derved besidder æstetisk fleksibilitet.”

Hos FURBAZAAR arbejder vi ikke kun med verdensklasse kvaliteter, vi arbejder også udfra designperspektivet at vores produkter skal være tidsløse i deres udtryk og ikke kun på materialets levetid. Vi tror på at klassiske minkfrakker, med et personligt udtryk i detaljerne kan skabe et større tilhørsforhold og en æstetisk levetid.

En måde Harper taler om æstetisk bæredygtig værdi på, er at se på om produktet bibringer forbrugeren vedvarende æstetisk næring. Altså indeholder produktet kvaliteter, der gør at forbrugeren igen og igen vil kunne føle nydelse ved at betragte, røre og anvende produktet og af den grund være ekstra tilbøjelig til at reparere og passe godt på det.

Det mener vi helt sikker FURBAZAAR ́S pelsprodukter gør. Er du enig?